Een SEO specialist gebruikt nogal eens veelal Engelse SEO termen. Wat betekenen ze?
U vindt een aantal belangrijke SEO termen hieronder vermeld en verklaard. Klik op een term en u kunt lezen wat er met deze term bedoeld wordt. Wanneer de omschrijving niet duidelijk genoeg is, kunt u overwegen om bij Google aanvullende informatie op te vragen over deze specifieke zoekterm.
Lees ook ons artikel met uitleg over SEO
Adsense
Adsense is een programma van zoekmachinegigant Google. Eigenaren van websites kunnen advertentieruimte op hun site aan Google verkopen. Google vult deze ruimte met grafische en tekstadvertenties die aansluiten bij de inhoud van de desbetreffende pagina. Als een bezoeker op een advertentie klikt en wordt ‘doorgestuurd’ krijgt de eigenaar van de website die ‘doorstuurt’ een deel van de opbrengst van Google.
Adviews
Met adviews bedoelt men de hoeveelheid advertenties die getoond is aan bezoekers van een site of zoekmachine. Adviews zijn interessant om te bepalen welk percentage van de lezers van een advertentie daadwerkelijk op de advertentie geklikt hebben.
Algoritme
Zoekmachines bepalen volgens een groot aantal regels hoe een site ‘scoort’ in de zoekresultaten. Volgens Google zijn er meer dan 200 factoren van invloed op de positie van een site in de zoekresultaten. Deze regels worden samen het ‘algoritme’ genoemd. Het algoritme van Google is geheim en continue aan wijzigingen onderhevig.
Backlinks
Een site kan twee soorten links hebben. Uitgaande links (van uw site naar een andere site) en inkomende links van een andere site naar uw site. Deze inkomende links worden ook wel backlinks genoemd. Google vindt inkomende links op een site erg belangrijk. Ze zijn naast de content van de site het meest belangrijk voor een goede positie bij de zoekmachines. Backlinks worden ook wel inlinks of inward links genoemd.
Banner
Een banner is een advertentie op een website. Banners zijn meestal rechthoeking en soms geanimeerd. Als u op een banner klikt wordt u bijna altijd doorgestuurd naar de website van het bedrijf op de banner. Sommige mensen/sites houden van banners die ‘bewegen’ anderen hebben er een hekel aan omdat deze banners te schreeuwerig zouden zijn. Een kwestie van persoonlijke smaak.
Black Hat SEO
Bij black hat SEO probeert een site met gebruikmaking van illegale technieken een betere plaats af te dingen in de zoekresultaten
Blog
Een gedeelte van uw website waar u regelmatig berichten plaatst, dat kan commentaar zijn op nieuwe ontwikkelingen in uw bedrijfstak, nieuwtjes van uw bedrijf, of foto’s video’s, alles wat interessant is voor uw doelgroep. Ieder blogbericht geldt als een nieuwe pagina die door zoekmachines wordt geïndexeerd. Een goed onderhouden blog draagt flink bij aan de rankings bij de zoekmachines van uw domein.
Bookmark
Een bookmark wordt in het Nederlands meestal een bladwijzer genoemd. U markeert een webpagina zodat u deze later gemakkelijk kunt terugvinden in uw webbrowser. Zo’n markering om de pagina later gemakkelijk terug te vinden heet een bookmark. Soms doet een bookmark het niet meer. Dat komt omdat de desbetreffende pagina er om welke reden dan ook niet meer is. U zult in dat geval opnieuw op zoek moeten.
Browser
Een browser is een bladerprogramma dat u nu gebruikt. U heeft immers een brouwser nodig om deze pagina te kunnen bekijken. Browsen betekent snuffelen of bladeren. Met uw browser verkent u dus het internet. Browsers zijn er in een paar ‘smaken’ . De meest gebruikte internet browsers zijn Internet Explorer, Firefox, Safari en Google Chrome.
Canonical URL
Een canonical URL is de beste plaats waar een bezoeker informatie kan vinden op uw website. Soms kan het gebeuren dat een artikel op meerdere plaatsen op een website zichtbaar is. Bijvoorbeeld op de voorpagina, maar ook op een archiefpagina of een tag pagina. Met de opgave van een Canonical link laat u zoekmachines weten welk artikel het belangrijkst is en moet worden opgenomen in de index.
Conversie formulier
Met een online conversie formulier verzamelt u op uw website informatie van of over uw bezoekers. Conversie formulieren hebben als doel om bezoek om te zetten in verkoopkansen. Door informatie te verzamelen kunt u zorgen voor een effectieve follow-up van degenen die interesse hebben in uw producten.
CCS sheet (Cascading Style Sheet)
In CSS wordt vastgelegd hoe de verschillende onderdelen van uw site eruit moeten zien, welk letterype, kleur en grootte heeft een titel? Het wordt allemaal vastgelegd in een CSS sheet. Door CSS sheets worden sites uniform en kunnen ze ook aanzienlijk sneller geladen en getoond worden.
Directory
Lijst met mensen en telefoonnummers zijn eigenlijk een soort van directory (lijst) Er zijn ook directories voor websites. U vindt daar heel veel websites die gerubriceerd zijn op branche of onderwepen die ze behandelen. Uw site toevoegen aan een directory zorgt voor een extra inkomende link, en wellicht bezoek aan uw website door geïnteresseerden. De directories van Yahoo en Dmoz zijn door de jaren heen het meest populair.
Domein
Het belangrijkste webadres van uw website www . uwdomein . nl. Uw domein is hoe bezoekers u vinden. Het is goed om een domein lang aan te houden. Zoekmachines geven de voorkeur aan domeinen die al lang meegaan. Lange domeinregistraties duiden op een serieuze website en commitment.
Geïndexeerde pagina’s
De pagina’s van uw website die zijn opgenomen in de zoekmachines.
Headings / Kopteksten
Headings worden in het Nederlands vaak kopteksten genoemd. Het zijn teksten die voorzien zijn van een speciale heading tag zoals H1 of H2. Het zijn meestal de titels of subkoppen van uw bericht. Een H1 heading is belangrijk voor zoekmachines om beter te begrijpen waar een pagina over gaat.
HTML
De taal of het script waaruit uw website is opgebouwd en die gelezen wordt door de zoekmachines. Wil nogal eens vervuilen. Probeer uw HTML licht te houden en zonder fouten. Dan zullen zoekmachines uw site vaker en sneller een bezoek brengen.
Inkomende link
Wie zich bezig houdt met SEO of het beheer van een wat uitgebreidere website weet dat inkomende links (inbound links) belangrijk zijn voor een goede positie bij de zoekmachines. Dat gezegd hebbende weten deze webmasters ook dat het verkrijgen van deze ‘inbound links’ allesbehalve eenvoudig is. De meeste sitebeheerders stranden na een paar dagen met wat inkomende ‘geruilde’ links van ‘categorie linkpagina’s. Deze hebben nauwelijks impact op de ranking.
Interne link
Een interne link is een link van de ene pagina op een site naar een andere pagina op dezelfde website. Bijvoorbeeld van uw productpagina naar een begeleidende supportpagina. Interne links zijn belangrijk voor zoekmachines om te begrijpen waar uw site over gaat en welke pagina’s het belangrijkst zijn.
Reciprocal links
Reciprocal links (wederkerende links) zijn geruilde links volgens het ‘jij linkt naar mij en ik link naar jou’ principe. Zoekmachines hebben hier een hekel aan.
Ze sporen deze links op en zorgen ervoor dat het effect van de link goeddeels verdwijnt. Nog erger wordt het als u inkomende links koopt op een linkfarm. Wanneer dat duidelijk wordt, (en dat lukt zoekmachines steeds vaker), bent u na een tijdje volkomen onvindbaar geworden. Ook ABC ruilconstructies waarbij site A naar Site B linkt en site B naar site C en site C naar site A worden steeds sneller en vaker opgespoord door de zoekmachines.
Sitemap
Het valt voor zoekmachines niet altijd mee om precies te weten welke pagina’s er in uw website staan. Een goede manier om uw website ‘kenbaar’ te maken aan de zoekmachines is een ‘sitemap’. In een sitemap staan alle URL’s die in uw website zijn opgenomen.
De meeste sitemaps worden automatisch gegenereerd door een CMS systeem. Als u een pagina toevoegt op uw site, verschijnt die automatisch in de sitemap. Zo verdwijnen ook de pagina’s die u verwijdert.
Zoekmachines halen periodiek het sitemapbestand op en weten zo precies hoe uw site er op dat moment uitziet. Met een sitemap worden doorgaans pagina’s die ‘dieper’in de site liggen sneller geïndexeerd en in de site opgenomen.
Vouw / Boven de vouw
‘Boven de vouw’, in het Engels ook wel The fold genoemd is het gedeelte dat zichtbaar is van uw site wanneer die geopend wordt. De vouw is het afbreekpunt. In het verleden werden artikelen beneden de vouw (in kranten) minder goed gelezen. Met de opkomst van mobiele telefoons verlies de vouw ietwat aan betekenis. Omdat veel internetverkeer via de telefoon loopt en bezoekers liever scrollen dan klikken, worden webpagina’s steeds langer en het gedeelte ‘onder de vouw’ steeds groter.