Berichten in Joomla van het slot afhalen
Soms wilt u een bericht aanpassen op een Joomla website en krijgt u de melding ‘dit bericht wordt door een andere gebruiker bewerkt’ Er staat een ‘slotje’ naast het bericht en u kunt er niet in. We leggen uit waarom en wat u eraan kunt doen.
De oorzaak
Wanneer u aan uw website werkt, wordt een sessie opgezet met de server waarop uw site draait. Deze sessie wordt door de server ‘open gehouden’. Het kan gebeuren dat u een bericht openmaakt en niet correct afsluit (door het op te slaan of vrij te geven). Een veel voorkomende reden is dat u even wordt weggeroepen en na een tijdje terug komt. In de tussentijd is de sessie door de server stop gezet vanwege inactiviteit. Het bericht staat nog open. Wanneer daarna iemand anders -of uzelf- het bericht wil aanpassen volgt een foutmelding.
De oplossing
Het probleem kan, afhankelijk van uw versie van joomla als volgt worden opgelost. Log daarvoor eerst in op www. uwdomein.nl/administrator met uw inlognaam en wachtwoord.
- Joomla 1.0 Als u als administrator bent ingelogd in het bestuurpaneel van de site vindt u onder de menuknop ‘system’ een knop met de titel ‘global checkin’. Wanneer u daar op klikt worden alle berichten (ook die van andere auteurs) ingecheckt en kunt u weer vooruit.
- Joomla 1.5. De knop ‘algemene checkin’ bevindt zich in het menu ’tools’. Klik erop en alle berichten staan weer vrij
- Joomla 2.5 De knop bevindt zich onder website > onderhoud> Algemene checkin
- Joomla 3.0 idem
Wanneer deze manier geen oplossing biedt kunt u contact met ons opnemen. Indien de site bij ons gehost staat lossen wij het probleem voor u op.