Lokaal zoeken, van 7-pack naar 3-pack
Ongeveer een jaar geleden lanceerde Google met Pigeon een belangrijke update voor wie lokaal wil scoren met SEO. Begin augustus 2015 is daar een grote update achteraan gekomen. We noemen hem gemakshalve maar even de drie-pack update. Op 6 augustus kwamen vanuit de Verenigde Staten de eerste meldingen binnen dat de traditionele seven-packs (zeven lokale vermeldingen in Google bij het kaartje op pagina 1 in de zoekresultaten) leken te worden vervangen door een drie-pack. Dus nog maar drie in plaats van zeven bedrijven die getoond werden op een desktop.
Tegen het einde van die dag waren alle zeven-packs verdwenen en toonde google alleen nog drie-packs. En dat is anders dan we gewend zijn van Google, dat graag vernieuwingen op kleine schaal test voordat die worden ‘uitgerold’. Dit keer niet dus. Binnen 24 uur was er geen seven-pack meer te zien. Binnen 24 uur na aanvang was er wereldwijd geen seven-pack meer te zien, drie-packs zijn voortaan de norm.
Mobiel wordt steeds belangrijker
In de update van 21 april 2015 liet Google zien dat het menens is voor wat betreft het mobiel vriendelijk zijn van uw website. Deze drie-pack update die daar achteraankomt lijkt niets meer of minder als een logisch vervolg en duidt erop dat Google voor wat betreft ‘mobile first’ nog lang niet klaar is.
Nevenstaand een afbeelding van een drie-pack op pagina 1 van Google vanaf een Android telefoon. De zoekterm in dit geval was ‘restaurant eindhoven’. Er worden slechts drie restaurants in de drie-pack weergegeven, de Effenaar, 1910 en Restaurant Welp.
Wanneer we dezelfde zoekterm ingeven vanaf een desktop PC worden ook maar drie resultaten weergegeven, onderin staat evenals bij de mobiele telefoon de term ‘meer restaurant’ (restaurant was de zoekterm).
Het is menens wat mobiel betreft. De drie-pack wordt correct en goed weergegeven. Google vindt dit klaarblijkelijk zo belangrijk dat het ook de zeven-packs op de desktop (plaats genoeg) heeft veranderd in drie-packs en dat is een belangrijk signaal voor wat betreft de lokale zoekresultaten
Hoeveel verkeer ontving een site onderin een seven-pack?
Google staat erom bekend dat het nooit veranderingen aanbrengt in de manier waarop zoekresultaten getoond worden zonder dat die vooraf uitgebreid getest zijn. Drie-packs zijn dus voorlopig de norm. Zeven-packs komen niet meer terug. En dat heeft enorme gevolgen voor bedrijven die lokaal meer dan twee concurrenten hebben voor hun producten. Er is niet genoeg plaats meer.
Hoeveel verkeer of klikken gingen er eigenlijk naar diegenen die op de plaatsen 4 t/m 7 stonden? Waarschijnlijk minder dan de vermeldingen in de top 3. Maar dat is iets waar we waarschijnlijk nooit achter gaan komen. In ieder geval heeft Google besloten dat de bedrijven op de plaatsen 4 t/m 7 uit de rechtstreekse resultaten gaan verdwijnen. Alleen de top drie blijft over.
Beoordelingen zijn belangrijk
Het is een interessant gegeven dat De Effenaar (een concertzaal) als eerste wordt weergegeven op de zoekterm restaurant. Wat wel opvalt is dat er 50 beoordelingen zijn, Restaurant 1910 (de nummer twee) heeft er negentien. Beoordelingen zijn dus belangrijk. Vooral omdat er ook op gefilterd kan worden. Google gaat zoekers de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld te selecteren op het aantal sterren uit de beoordelingen. En daarmee worden die beoordelingen iets om rekening mee te houden bij de lokale zoekmachine optimalisatie.
In de top drie of niet?
Zit u met uw belangrijke zoektermen in de lokale top 3 en drie-pack of niet? Dat is een belangrijke vraag. En zelfs als u erin zit, dan is dat geen reden om achterover te leunen. Want lokale SEO wordt belangrijker en waarschijnlijk ook agressiever. Het gaat nog maar om drie plaatsen in plaats van zeven.
Wie zonder noemenswaardige inspanningen in de top zeven stond en daar voordeel bij had, zal moeten gaan werken aan een betere positie en proberen de top drie binnen te komen. Voor diegenen die goed zijn in lokale zoekmachine optimalisatie en hun klanten meestal wel de top drie in krijgen is deze update niet alleen slecht nieuws. Een groot deel van de concurrentie is niet meer zichtbaar. Het kan zijn dat Google besluit om van een drie-pack een twee-pack of vier-pack te maken, maar de kans daarop is niet zo heel erg groot.
Hulp nodig bij lokale zoekresultaten?
We kunnen ons voorstellen dat u hulp nodig heeft bij het verbeteren of herstellen van uw lokale zoekresultaten of opname in een drie-pack. Neem in dat geval vrijblijvend contact met ons op. Dan gaan we samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn.