Google: meer aandacht voor auteurs
Google blijft proberen om de beste zoekresultaten voor te schotelen aan de gebruikers van de site die hun zoekopdrachten intikken. De volgorde in de rankings wordt bepaald door een kleine 200 factoren, volgens een algoritme dat niemand kent en dat bijna dagelijks wijzigt. Google weet dat sommige sites belangrijk zijn op een bepaald gebied. Zo is een link van een site als IBM voor een softwareleverancier belangrijker dan een linkje van de site van de computerwinkel op de hoek. IBM is een autoriteit, en daarmee belangrijker bij het tonen van de beste zoekresultaten.
Maar hoe zit het dan met de schrijvers? Want daar werd eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Als ik op mijn persoonlijke blog aankondig dat de aarde binnenkort getroffen wordt door een meteoriet, dan zal daar wel niemand van wakker liggen. Maar als een belangrijke onderzoeker van NASA dezelfde mededeling doet op het Nasablog, dan is de wereld in rep en roer. En dat heeft te maken met reputatie, zowel van de auteur als van de site waar het bericht gepubliceerd wordt. Die twee hoeven namelijk niet identiek te zijn.
Er zijn auteurs die toonaangevend zijn op een bepaald vlak en die hun bevindingen, of artikelen publiceren op diverse websites. Dat kan zijn op de site van het bedrijf waar ze voor werken, een persoonlijke site, maar ook de site van een belangrijke beroepsvereniging of het blog van een denktank waaraan zij hun medewerking verlenen. Google gaat terdege rekening houden met de reputatie van een auteur, mits de auteur bekend is en Google in staat is om de relaties te leggen.
Onder de term Google Authorship is een aantal wijzigingen aangebracht. De meest tastbare voor u als ‘zoeker’ bij Google, is dat u nu vaak naast de snippet van een artikel een foto ziet staan van een auteur. Door deze foto krijgt het bericht meer aandacht en zal er vaker op geklikt worden. De foto is afkomstig van de Google+ pagina van de auteur.
Google authorship werkt globaal gezien als volgt:
- U maakt uzelf kenbaar als auteur op de pagina (met een metatag of gewoon met uw naam)
- De auteur koppelt op deze zelfde site zijn persoonlijke ‘webpagina’ aan zijn/haar Google Plus pagina
- Op de Google plus pagina wordt geregistreerd dat de auteur bijdrages levert aan de site als ‘contributor’
En na het doorlopen van deze stappen, linkt Google de berichten aan de auteur en verschijnt diens afbeelingen naast de snippets in de zoekmachines. Dat kan even duren, want ook de oudere berichten moeten opnieuw worden geÏndexeerd voordat alles naar behoren werkt.
De betere SEO plugins kunnen u helpen bij het instellen en claimen van Google Authorship. Voor WordPress gebruikers is dat de SEO plugin van Yoast, wie Joomla gebruikt kan terecht bij Stanislav Duben.
Foto credit: Nic Mcphee (Flickr)