Wie adverteert op Facebook kreeg in het verleden nogal eens te maken met een afwijzing van de advertentie als gevolg van de 20% tekst regel. Deze regel is afgeschaft. Maar daarmee is het niet zo dat u ongehinderd aan het adverteren kunt slaan zonder ergens op te letten.
Hoe hoe de Facebook 20 procent regel werkte
U maakt een advertentie met daarin een afbeelding. In die afbeelding heeft u ook headers en subkoppen opgenomen. En misschien een logo. Dat heeft gevolgen.
Facebook legt een soort van raster over uw afbeelding, bevatte die meer dan 20% tekst, dan werd de advertentie automatisch afgekeurd. Sinds oktober 2020 is dat niet langer het geval, maar er is wel een keerzijde.
De huidige situatie met betrekking tot de Facebook 20 procent regel
Er is dus geen 20% regel meer, maar Facebook meldt dat onderzoek uitwijst dat advertenties met minder dan 20% tekst beter presteren. Er wordt aangeraden om de tekst in de afbeelding beknopt en duidelijk te houden om uw boodschap effectief over te brengen.
Leestip: Weet u al wat de Facebook Edgerank is en waarom u dat zou moeten weten?
Tips om te veel tekst in afbeeldingen te vermijden
- Als u al tekst in een afbeelding moet opnemen, wees dan kort en bondig. Gebruik minder woorden. Verklein eventueel de grootte van de tekst, maar besef wel dat kleine letters op een telefoon al snel moeilijker te lezen zijn.
- Zorg dat tekst die u kwijt wilt in het tekstvak staat in plaats van op de advertentieafbeelding
- Zorg ervoor dat de tekst niet verspreid wordt over de afbeelding. Dus linksboven een logo, rechts ernaast een pakkende kop en onderop de pagina nog een subkop is niet hoe het moet.
Wat zijn de gevolgen van teveel tekst op een advertentie-afbeelding in Facebook?
Afbeeldingen met teveel tekst presteren minder. Lees: Worden aan minder mensen getoond en kosten meer geld. U geeft heel veel meer uit en bereikt minder mensen binnen uw doelgroep.
Zijn er ook uitzonderingen op de 20% regel op Facebook?
Jazeker, advertenties voor filmposters, boekomslagen, productafbeeldingen en infographics worden wat coulanter behandeld.
Facebook waarschuwt
Wanneer u in advertentiebeheer een advertentie aanmaakt die teveel afbeeldingstekst bevat waarschuwt Facebook doorgaans dat het beter kan met een melding ‘Je advertentie kan veel meer mensen bereiken’. ‘Het aantal mensen dat je met de advertentie bereikt, wordt sterk beperkt omdat er teveel tekst in de advertentieafbeelding staat’. Wanneer je een bericht promoot krijg je ook een melding ‘het bereik van je gepromote bericht kan minder zijn’.
Geen verbetering
Wie denkt dat het afschaffen van de 20% regel een zegen is, die komt bedrogen uit. Advertenties met tekstrijke afbeeldingen worden getoond, maar alleen tegen hoge kosten en sterk verminderde resultaten. Wat wel en niet mag is niet duidelijker geworden en ook op de site van Facebook wordt nu niet veel wijzer.
Zet bij twijfel meerdere campagnes op met variabele hoeveelheden en afmetingen tekst op de afbeelding. Kijk welke advertentie het beste presteert en werk van daaruit verder.
Facebook helpt u trouwens bij het bouwen van de advertenties en ondersteunt u actief bij het opzetten van diverse varianten. Vervolgens krijgt u tijdens de campagne hulp en wordt de best presterende advertentie automatisch meer getoond dan de wat minder presterende varianten. Blijf testen, blijf experimenteren en vermijd teveel tekst.