Crappy Content: een uitleg
Af en toe schrijft u een artikel voor een website waarvan u weet dat het in een behoefte voorziet. U schrijft in eigen bewoordingen een artikel waar uw doelgroep van smult. Dat moet ook want u heeft er uw best opgedaan. In dat geval kunt u er bijna zeker van zijn dat dit bericht het goed gaat doen in de zoekmachines.
Het gaat hier namelijk om een zelf geschreven bericht dat echt ergens over gaat. Een artikel van tenminste 300 woorden waarvan niet één zin met een ‘kopieer en plak’ commando van een andere site is gehaald. Want knippen en plakken? Dat is funest. Artikelen afrafelen en berichten plaatsen van een regel of drie is ook zinloos. Jaren geleden misschien nog niet, maar zoekmachines worden steeds beter in het onderscheiden van ‘echte’ artikelen. Gekopieerde berichten, of korte berichten van een lage kwaliteit worden afgedaan als rotzooi.
De Engelse term voor rommel of rotzooi is ‘crap’. Een bericht dat niet aan de normen voldoet wordt geclassificeerd als ‘crappy content’. Bij een van de laatste updates heeft Google een aantal website-eigenaren die grossierden in ‘crappy-content’ onverbiddelijk naar de onderste regionen van de zoekmachine verwezen. Van de ene op de andere dag was het feest voorbij en bleven de bezoekers weg.
Is er dan helemaal niets aan te doen? Jawel hoor. Er is maar één remedie. Zorgen dat u de kwaliteit van de berichten op uw site als de wiedeweerga opvoert. Zodat uw doelgroep ze graag leest en er wat aan heeft. Want dan volgen de zoekmachines op korte afstand, indexeren het bericht en geheid dat u ermee gaat scoren.
Beter één goed bericht iedere 14 dagen, dan 10 gekopieerde en iingekorte rommelberichten per week. Dus de volgende keer dat u een poging gaat doen om artikelen te schrijven voor uw website, dan kunt u er maar beter even goed voor gaan zitten.