Blacklisting van IP-adressen: waarom en hoe kom je er vanaf?

Als je driemaal een verkeerd wachtwoord invoert bij het ophalen van e-mail of inloggen op een website, kan het zijn dat je IP-adres op een zwarte lijst wordt gezet. Dit betekent dat je tijdelijk niet meer bij de website of je e-mail kunt vanaf de plek waar dat gebeurt

Waarom wordt een IP-adres geblacklist?

Blacklisting van IP-adressen is een manier om websites en e-maildiensten te beschermen tegen spam en andere vormen van cyberaanvallen. Als een IP-adres wordt geblacklist, betekent dit dat het adres is geassocieerd met schadelijke activiteiten.

In het geval van e-mail is het meest voorkomende scenario dat een IP-adres wordt geblacklist omdat een gebruiker meerdere keren probeert in te loggen met een verkeerd wachtwoord. Dan ziet de server dit als een aanval en wordt de deur dichtgegooid. Dit is geldt alleen voor de overtreder. De rest van de wereld kan gewoon bij uw website.

Ook kan het zijn er vanaf dat adres spam is verzonden. Dit gebeurt minder vaak dan verkeerd inloggen, maar het resultaat is hetzelfde. Spammers gebruiken vaak bots of andere geautomatiseerde tools om massaal e-mail te verzenden. Deze bots hebben vaak geen toegang tot e-mailaccounts, dus ze proberen willekeurige wachtwoorden te raden. Als ze driemaal een verkeerd wachtwoord invoeren, wordt het IP-adres van hun computer of apparaat geblacklist.

Hoe kom je er vanaf?

Als je klant bij ons bent en IP-adres is geblacklist, kun je dit oplossen door het IP-adres van je aansluiting te achterhalen en dit aan ons door te geven. Het IP-adres van je aansluiting kun je achterhalen door naar de website whatismyip.com: https://www.whatismyip.com/ te gaan.

Zodra je het IP-adres hebt, kun je dit doorgeven. Je kunt dit doen door contact op te nemen via de telefoon, of whatsapp.

We gaan dan het IP-adres van je aansluiting dan van de zwarte lijst verwijderen. Je kunt dan direct weer bij de website of je e-mail.