Van tijd tot tijd informeert een cliënt naar de Google Pagerank van een site. Dat komt wel steeds minder voor, de Google Pagerank wordt namelijk niet meer ververst door Google. De laatste update dateert van december 2013 en het lijkt erg onwaarschijnlijk dat de pagerank nog een keer zal worden aangepast.

Google Pagerank

Heel simpel gezegd, de Google Pagerank is (of was) een waardering die Google aan een website gaf. Hoe hoger de pagerank van een domein of webpagina, hoe groter de impact van een link vanaf die pagina naar uw website. Pageranks werden uitgedeeld op een schaal van 0 tot 10. Het werd naarmate de pagerank op een domein steeg steeds moeilijker om door te dringen tot het bovenliggende niveau. Van 0-1 was geen probleem, van 1-2 meestal ook niet, pas als je een pagerank van vier of meer nastreefde, dan was er serieus werk aan de winkel.

Waarom mislukte Google Pagerank

Eerst een kleine nuancering. Google Pagerank is formeel niet mislukt. Alleen geeft Google inmiddels zelf aan dat updates in de toekomst ‘zeer onwaarschijnlijk’ zijn. En sinds deze mededeling door Matt Cuts (hoofd van het webspam team van Google) eind 2013 blijf het oorverdovend stil.

De Google Pagerank is ten onder gegaan aan het eigen succes. Want zodra webmasters in de gaten kregen dat je vanaf een pagina met een hoge pagerank andere pagina’s kon laten scoren, ontstond direct een markt in de aan- en verkoop of ruil van weblinks. En dat was nu net niet de bedoeling van Google. Want Google heeft een bloedhekel aan gekochte links die dienen voor een betere score in de rankings van de zoekmachine.

Er werden medio 2013 enorme bedragen neergeteld voor links vanaf pagina met een pagerank van vijf of hoger. En daarmee streefde de pagerank zijn doel voorbij.

Google handhaafde de Pagerank, maar allengs werd duidelijk dat de zoekmachineresultaten van een pagina dagelijks konden fluctueren. En dat terwijl er met de pagerank niets meer leek te gebeuren,

Hoe nu verder met de Google Pagerank?

Google laat de Pagerank een langzame dood laat sterven. En wie hier echt aandacht aan besteedt die weet al jaren dat het niet om de pagerank gaat, maar om het aantal relevante bezoekers op je pagina. En dat aantal is afhankelijk van de kwaliteit van de inhoud en interactie op de pagina, en niets anders. Daar is geen pagerank voor nodig.