Wanneer we websites of veranderingen aan websites bespreken met klanten is er ook altijd even de discussie over het ‘e-mailadres- op de website’. Want dat is heel erg belangrijk als iemand contact wil leggen. En dat is ook zo. Maar is het vermelden van een e-mailadres nu echt de beste methode? Of gaat u werken met een invulformulier?
Liever een formulier
Om te bekijken wat de beste methode is om iemand contact met u te laten leggen moeten we ook weten of het belangrijk is dat u informatie vastlegt om betere beslissingen te nemen. Wie een simpel e-mailadres op de site zet in plaats van een formulier, is weliswaar bereikbaar (ook voor spammers) maar weet verder helemaal niets. Wanneer u werkt aan de conversie optimalisatie van uw website is het belangrijk om de juiste keuze te maken.
We zetten de verschillen tussen een e-mailadres en een formulier even voor u op een rij in onderstaande tabel.
Contactformulier | E-mail link | |
---|---|---|
Resultaat kan worden opgeslagen in een database | ja | nee |
Is te volgen en meten in Google Analytics | ja | nee |
Kan worden doorgestuurd naar een bedanktpagina met additionele wervende informatie. | ja | nee |
Verstuurt een automatisch antwoord met aanvullende informatie naar de invuller | ja | nee |
Kan informatie filteren door specifieke inleidende vragen te stellen | ja | nee |
Kan aan de hand van antwoorden op vragen die gesteld worden doorgestuurd worden naar de juiste contactpersoon of afdeling | ja | nee |
Kan ineens worden doorgestuurd aan meerdere ontvangers | ja | nee |
Werkt op iedere PC, tablet of telefoon zonder aanvullende software | ja | nee |
Verhoogt de kans op spam | nee | ja |
Vereist een goede instelling om altijd afgeleverd te worden | ja | nee |
De winnaar en daarmee onze voorkeur is duidelijk. Als u wilt monitoren wat er op uw website gebeurt, dan schiet een eenvoudige e-mail link zwaar tekort. Dat wordt vooral belangrijk als uw site potentiële afnemers voor u moet genereren en u wilt weten wat er goed gaat en wat niet. Zeker als u aan e-mail marketing doet, is kiezen eigenlijk niet zo moeilijk meer
Daarnaast moet vermeld worden at een e-mailadres op een website ook ongewenste gevolgen heeft. Kwaadwillenden en spammers gebruiken scripts om e-mailadressen van websites te oogsten, die ze vervolgens verkopen. En zo kan die link op uw site resulteren in een hele berg ongewenste mail.
Hebben formulieren dan geen enkel nadeel ten opzichte van e-mail links? Jawel hoor. Als u op een e-mail link klikt, dan komt uw bericht bijna altijd keurig aan bij uw ontvanger. Een mail vanaf een formulier op een website moet goed ingesteld worden, zodat de formulieren daar aankomen waar u ze hebben wilt en niet in de ongewenste mail of reclamemap van uw account. Maar als dat eenmaal goed staat….