Op naar een lagere bounce rate
Wat is nu eigenlijk het ‘bouncepercentage
Om beter te begrijpen wat het bouncepercentage is, kunnen we een eenvoudig voorbeeld gebruiken.
Stel je voor dat je een fysieke winkel hebt aan een drukke winkelstraat. Iedere dag komen er veel mensen voorbij. Sommigen bekijken de producten van buitenaf en tonen enige interesse. Slechts een paar van hen komen naar binnen. Het voelt niet goed. De meeste bezoekers stoppen voor de deur, kijken om zich heen, fronsen hun wenkbrauwen en vertrekken dan weer.
Waarom gebeurt dit?
Wie het bouncepercentage wil verlagen moet het antwoord zien te vinden op deze vraag.
Wat betekent het bounce percentage nu precies?
Het bouncepercentage toont u het percentage van de totale bezoeken die uw website verlaten zonder andere pagina’s te bezoeken of onmiddellijk na binnenkomst.
Het beheersen van het bouncepercentage op een commerciële website (vooral wanneer een en ander resulteert in conversies zoals bij online winkels en/of digitale producten) zou een van de belangrijkste doelen in een digitaal marketingplan moeten zijn.
Waarom wilt u het bouncepercentage verlagen?
Zoals duidelijk werd, zijn stuiterende bezoekers een gemiste kans. Het zijn prospects die de digitale reis naar uw website hebben gemaakt en die vervolgens zijn vertrokken zonder enige interactie.
Als we het hebben over digitale marketing, is betrokkenheid (engagement) belangrijker dan ruwe bezoekaantallen.
Wat engagement is? Daar komen we later in dit artikel nog uitgebreid op terug.