Klanten voor wie we een SEO traject inzetten wennen snel aan de hogere bezoekersaantallen op hun website. Die gaan namelijk ook nagenoeg altijd gepaard met een betere realisatie van de doelstellingen. Samen met de klant zorgen we voor meer relevant bezoek op de website. Tijdens de tussentijdse evaluaties wordt dan ook regelmatig gevraagd of we de inspanningen niet verder op kunnen voeren.
Een klant wiens website van 50 naar 3000 bezoekers per maand is gegroeid wil naar 5000 bezoekers. En dan hoef je toch alleen maar je SEO inspanningen op te voeren, of niet soms?
Nou, niet altijd… Bij SEO maak je vaak -zeker in het begin van een traject- grote sprongen qua bezoekersaantallen. Dat komt simpelweg omdat we daar beginnen waar we de beste resultaten verwachten. Een site, laten we voor het gemak in dit voorbeeld een bedrijfssite nemen, gaat over een bedrijf en diens producten. Een geoptimaliseerde site genereert meer bruikbaar bezoek. Maar in de jacht op eeuwigdurende groei krijgt ook de meest doorgewinterde marketeer of SEO specialist onverbiddelijk te maken met afkalvende groeicijfers van bezoekersaantallen. Het opvoeren van de activiteiten om nog meer bezoekers aan te voeren is dan niet altijd het juiste antwoord. We starten in dat geval een gesprek over conversie optimalisatie. Vooral wanneer de bezoekersaantallen op niveau zijn, is conversie optimalisatie het meest belangrijkste instrument voor meer klikken, leestijd, aanmeldingen, brochure aanvragen, transacties, kortom, de reden waarom u als bedrijf een website heeft.
Wat is Conversie Optimalisatie?
Wat is nu precies Conversie Optimalisatie (CO) en hoe kan het u helpen bij het beter realiseren van uw online doelstellingen? We gaan het u in dit artikel haarfijn uit de doeken doen. We gaan u handvaten aanreiken waarmee u zelf voor een betere conversie strategie op uw website kunt zorgen, met als uiteindelijk resultaat meer opbrengst uit de website bezoekers die u al heeft.
Conversie optimalisatie is alles wat ertoe leidt dat meer bezoekers op uw website doen wat u graag van ze wilt. Dat kunnen voor de hand liggende doelstellingen zijn zoals het plaatsen en afronden van een order, maar er zijn er meer:
Terug naar de basis. Wat is een conversie?
Een harde conversie is een actie die wordt ondernomen door een websitebezoeker naar aanleiding van uw Call To Action. Zo’n Call To Action is vaak een uitnodiging om iets te doen, denk bijvoorbeeld aan een knop met ‘ik meld me aan’ als text. CTA).
Zoals hiervoor vermeld zijn conversies er in heel veel verschillende maten en vormen. Wanneer een bezoeker zich inschrijft op uw mailinglijst, dan is dat een conversie, en nog duidelijker, als ze een van uw producten kopen is dat een hele duidelijke conversie. Maar ook wanneer een klant zich ‘gratis’ inschrijft voor een proefperiode is dat dat een conversie.
Micro conversies
Deze conversies zijn hard en duidelijk meetbaar. Maar soms is het nodig om ‘harde conversies’ op te delen in kleine stapjes die uiteindelijk leiden tot de gewenste conversie.
Wie op een knop klikt en daarmee een product in een winkelwagentje legt, realiseert zo’n miniconversie. Maar daarmee is de transactie nog niet afgerond. Er moeten nog adresgegevens ingevuld worden (micro conversie) een transportmethode geselecteerd (micro conversie) en er moet worden betaald (belangrijke microconversie). En pas dan is er sprake van een harde conversie.
Verschillende microconversies kunnen succesvol zijn en tegelijkertijd niet resulteren in een order. Maar met als motto ‘meten is weten’ zijn ook micro conversies enorm bruikbaar bij het bepalen en en verbeteren van de conversie ratio’s op uw website.
Wat is mijn conversie ratio?
Om uw conversieratio te bepalen dient u eerst te weten hoeveel bezoekers in aanraking komen met uw CTA. En u dient te meten/weten hoeveel mensen datgene hebben gedaan wat u graag van ze wilde.
Er komt een klein beetje wiskunde bij kijken, maar is niet zo moeilijk. U deelt het aantal bezoekers dat deed wat u wilt door het totale aantal bezoekers dat de CTA zag en vermenigvuldigt dat getal met 100 om tot een percentage te komen. Bijvoorbeeld, wanneer 200 personen uw website bezoeken en 4 daarvan plaatsen en betalen een order, dan is uw conversie 4/200 oftewel 2%.
Het is altijd interessant om te kijken hoe de conversie ratio van uw site zich verhoudt tot die van uw concurrenten of branchegemiddelde, maar er is altijd ruimte voor verbetering.
Wat is Conversie Ratio Optimalisatie
Conversie Ratio verbetering is is uw site aanpassen zodat die zoveel mogelijk conversies genereert. Wanneer u de doelen voor uw website heeft gedefinieerd (heeft u die?) en weet wat uw huidige conversie ratio is, kunt u aan de slag. Doel: meer bezoekers laten converteren.
Wat Conversie Optimalisatie niet is
Dit artikel gaat over conversie optimalisatie en wat het precies inhoudt. Het is daarbij ook goed om aan te geven wat conversie optimalisatie NIET is;
- Conversie optimalisatie is geen SEO (zoekmachineoptimalisatie). SEO richt zich op het genereren van meer organische bezoekers op uw website. Conversie optimalisatie richt zich op de bezoekers die al op uw site komen.
- Conversie Optimalisatie is geen A/B test. Het opzetten van A/B testen is een onderdeel, of instrument zo u wilt bij het opvoeren van de conversies. Niet meer dan dat. Conversie Optimalisatie is veelomvattender dan een simpele A/B Test.
- Verder is Conversie Optimalisatie nooit het hoofddoel van uw website. Uw hoofddoel is het genereren van leads, realiseren van omzet en winstbijdrage. Conversie Optimalisatie is een instrument dat u daarbij kunt inzetten en voor u laten werken.
Voordelen van Conversie Optimalisatie
Er zijn verschillende redenen waarom Conversie Optimalisatie een belangrijk onderdeel van uw marketing strategie zou moeten zijn.
- Met zoekmachineoptimalisatie krijgt u meer bezoekers op uw site, maar niet automatisch meer omzet of aanvragen. Conversie Optimalisatie kan de ‘opbrengst’ van uw website aanzienlijk verbeteren. En wel op basis van het bezoekersverkeer dat u al heeft. Dit is bijna altijd goedkoper dan het vergroten van de bezoekersaantallen op uw website.
- Dat betekent ook dat u geen duizenden bezoekers op uw website nodig heeft om voordelen te ondervinden van Conversie Optimalisatie. Ook websites van een beperkt verkeer verbeteren hun rendement met kleine aanpassingen en optimaliseringen.
Conversie Optimalisatie heeft u ook meer inzicht in het gedrag en de voorkeuren van de bezoekers van uw website. Met een gedegen Conversie strategie kunt u er voor zorgen dat;
- U het ‘blader-gedrag’ van uw afnemers op de website goed in kaart krijgt
- Uw bezoekers meer op ‘kopen’ gericht zijn dan voorheen
- U inzicht krijgt in de verhouding nieuwe en terugkerende bezoekers
Dit alles resulteert in een betere gebruikerservaring voor uw afnemers. Met als gevolg,meer vertrouwen en een verhoogde opbrengst van uw marketing investeringen door meer conversies. Belangrijker nog, de verbeteringen zijn gebaseerd op harde data, niet op giswerk of een onderbuikgevoel.
Een Conversie Optimalisatie Strategie in 3 stappen
Hoe werkt u naar een conversie optimalisatie strategie voor uw eigen website? Er zijn daarvoor drie stappen die doorlopen moeten worden:
- meten
- analyse en hypotheses
- Veranderingen doorvoeren en testen
We gaan deze stappen eens wat nader bekijken
De 0-meting: Kijken waar u staat
Voordat u start met optimaliseren moeten we weten hoe uw site er op dit moment voor staat. Dat is ook de reden waarom u altijd analytische software ziet staan in de rijtjes met benodigdheden voor conversie optimalisatie.
U gebruikt deze analytische software om te bekijken hoeveel verkeer of bezoekers uw site genereert. U wilt ook weten hoeveel bezoek er overblijft op de belangrijkste pagina’s in uw conversie trechter (waarover later meer). Met behulp van doelen in Google Analytics kunt u de verschillende gerealiseerde conversies en micro conversies volgen en in kaart brengen.