Als je driemaal een verkeerd wachtwoord invoert bij het ophalen van e-mail of inloggen op een website, kan het zijn dat je IP-adres op een zwarte lijst wordt gezet. Dit betekent dat je tijdelijk niet meer bij de website of je e-mail kunt vanaf de plek waar dat gebeurt.
Waarom wordt een IP-adres geblacklist?
Blacklisting van IP-adressen is een manier om websites en e-maildiensten te beschermen tegen spam en andere vormen van cyberaanvallen. Als een IP-adres wordt geblacklist, betekent dit dat het adres is geassocieerd met schadelijke activiteiten.
In het geval van e-mail is het meest voorkomende scenario dat een IP-adres wordt geblacklist omdat een gebruiker meerdere keren probeert in te loggen met een verkeerd wachtwoord. Dan ziet de server dit als een aanval en wordt de deur dichtgegooid. Dit geldt alleen voor de overtreder. De rest van de wereld kan gewoon bij uw website.
Ook kan het zijn er vanaf een adres spam is verzonden. Dit gebeurt minder vaak dan verkeerd inloggen, maar het resultaat is hetzelfde. U kunt niet meer mailen en uw website niet meer bekijken.
Spammers gebruiken vaak bots of andere geautomatiseerde tools om massaal e-mail te verzenden. Deze bots hebben vaak geen toegang tot e-mailaccounts, dus ze proberen willekeurige wachtwoorden te raden. Als ze driemaal een verkeerd wachtwoord invoeren, wordt het IP-adres van hun computer of apparaat geblacklist.
Hoe kom ik van een zwarte lijst af?
Als uw IP-adres bij uw provider op een zwarte lijst staat, kun kunt dit oplossen door het IP-adres van uw aansluiting te achterhalen en dit door te geven aan uw provider.
Het IP-adres van uw aansluiting kun je achterhalen door naar deze website te gaan.
Zodra je het IP-adres hebt genoteerd of gekopieerd, kun u dit doorgeven. U kunt dit doen door contact op te nemen via de telefoon, of whatsapp met uw provider.
Die zal dan het IP-adres van uw aansluiting van de zwarte lijst verwijderen.
U kunt dan direct weer bij de website of je e-mail.
Een noodoplossing voor mensen met een mobiele telefoon
Als u op een zwarte lijst staat, omdat er ‘iets’ is gebeurd met een laptop of desktop kan het zomaar zijn dat u ook via uw mobiele telefoon niet meer bij de mail en website kunt.
Vooral als deze mobiele telefoon ook via uw WIFI netwerk thuis met internet verbonden is. U heeft dan immers hetzelfde IP-adres als de computer die het probleem veroorzaakt.
In dat geval is het afzetten van de WIFI op uw mobiele telefoon vaak een snelle doeltreffende oplossing. Zonder WIFI verbinding krijgt u van uw telefoonprovider een ander IP-adres dat meestal niet geblokt is.
Korte checklist bij IP-blokkade (fail2ban)
Wanneer u denkt tegen een blokkade op te lopen dan handelt u als volgt;
- Doet uw mail het niet? Ga dan naar uw website. Ziet u die ook niet? Komt er geen verbinding? Dan kan het zijn dat u op een zwarte lijst staat.
- Heeft u hetzelfde probleem op uw mobiele telefoon? Zet dan de WIFI op uw mobiele telefoon tijdelijk af en probeer het nog een keer? Lukt het nu wel? Dan kunt u verder. Vergeet niet contact op te nemen met uw provider en uw ipnummer door te geven. Zij knnen u helpen.
- Staat u op een zwarte lijst? Ga dan naar deze website en noteer of kopieer uw ip4 adres. Geef dit door aan uw provider en vraag om verwijdering van de blokkadelijst.