De Facebook Edgerank drijft sommige gebruikers tot wanhoop: “Ik snap er helemaal niks meer van”. De klant is duidelijk uit zijn hum. Hij heeft de afgelopen periode flink tijd en geld geïnvesteerd in zijn Facebook bedrijfspagina. Had via Facebook bijna 2000 likes gekocht binnen zijn doelgroep en was niet te beroerd geweest om ook nog eens flink wat tijd te steken in het bijhouden van zijn pagina.
“Kijk nou eens”, “twee maanden geleden had een gemiddeld bericht een bereik van meer dan 600 personen”, “nu zijn het er nog geen 100 meer”. En dat was zo, in de statistieken van de pagina was duidelijk zichtbaar, dat de berichten steeds minder publiek bereikten. Aangezien nieuwe likes bijkopen relatief steeds duurder wordt, is ook dat dus geen oplossing.
Voor SEO is goed social mediabeleid belangrijk. Dus samen kijken wat er speelt.
“ik zie dat je nogal wat berichten van collega ondernemers en vrienden en bekenden deelt” zei ik. “Ja, wat is daar fout aan?”. “Nou, misschien meer dan je denkt”. En ik gaf hem onderstaande uitleg over de ‘Facebook Edgerank’.
Facebook edgerank
Wie op Twitter zijn tijdlijn nakijkt wordt vaak overspoeld met berichten. Het gevolg daarvan is dat mensen die kijken niet alle tweets lezen. Op een gegeven moment stoppen ze.
Bedrijven zetten geautomatiseerde systemen in, die de tweets stelselmatig herhalen, met als gevolg nog meer berichten en een probleem dat steeds groter wordt.
Facebook wil dit voorkomen. Het instrument dat daarbij wordt ingezet heet Facebook edgerank. Alleen de meest interessante berichten worden getoond op de tijdlijn van degenen die een pagina geliked hebben.
Uw post op Facebook moet dus concurreren met alle andere berichten die op de tijdlijn weergegeven kunnen worden. En alleen de beste berichten hebben een goed bereik. Wat het beste bericht is, wordt berekend met de Facebook Edgerank.
Wat is nu precies de Facebook Edgerank?
De Facebook Edgerank is een algoritme dat allereerst rekening houdt met de affiniteit die een ‘liker’ heeft met de maker van het bericht. Heeft u regelmatig contact op Facebook (likes, reacties of delen) dan is de kans groter dat deze gebruiker uw bericht zal zien.
Verder is het soort bericht belangrijk. is het een tekst, een foto, een filmpje of gewoon de tachtigste link naar een pagina op uw website die u wilt promoten?
Verder is er nog een tijdgerelateerd deel in het algoritme, naarmate er meer tijd verstrijkt tussen plaatsen en mogelijk weergeven, daalt de facebook edgerank.
Uw bericht kan na een paar dagen nog wel worden weergegeven, maar de kans daarop daalt naarmate meer tijd verstrijkt.
Verder is ook het tijdstip (en daarmee het aanbod van andere berichten) van invloed op het aantal mensen dat u bereikt. En het aantal fans (likes) dat u heeft. Gemiddeld kunt u ervan uitgaan dat uw berichten 16-20% van degenen die uw pagina geliked hebben bereikt.
Wanneer u heel veel likes heeft daalt dit percentage. Bij een half miljoen likes is het gemiddelde bereik minder dan 10%.
En zo kan het dus voorkomen dat het bereik van uw berichten lager is dan u zelf zou denken, na al het werk dat u in uw website en facebookpagina heeft gestoken
Interactie en reactie zijn belangrijk op Facebook
Facebook is een netwerk dat draait op reactie en interactie. Facebook wil dat mensen reageren op berichten en dat een dialoog ontstaat, wie een bericht liked reageert ook en wie een bericht deelt nog meer.
Berichten die door uw doelgroep lauw ontvangen worden verlagen de score. Wanneer dit over een langere periode gebeurt en over meerdere berichten, dan is dat slecht nieuws en gaat u geconfronteerd worden met een gestaag dalend bereik.
Wat je niet moet doen als je veel mensen wilt bereiken op Facebook
Terug naar de klant waar het artikel mee begon. Wat deed hij verkeerd? Nou nogal wat. Allereerst plaatste hij erg veel berichten met retourlinks naar zijn website.
Dat is prima, maar er moet afwisseling in de berichten zitten, alleen maar reclame maken voor je eigen site verlaagt de interactie.
Verder stonden er nogal wat soortgelijke berichten maar dan voor collega-ondernemers uit hetzelfde dorp. Mijn klant -met een Electrotechnisch bedrijf- deelde berichten van de bakker, een modezaak en nog wat anderen op zijn tijdlijn.
En die werden niet gedeeld door zijn volgers, er werd ook niet op gereageerd (alleen door de bakker) en de interactie was laag. En dan gaat het onherroepelijk fout.
Facebook ondersteuning
We hebben samen met deze klant een plan uitgewerkt en hem geholpen bij het verbeteren van zijn aanwezigheid op Social Media. Het tij is gekeerd, Facebook en de andere sociale netwerken leveren een prima bijdrage aan bezoeken aan de website van het bedrijf.
Soms is ondersteuning inhuren verstandiger dan zelf doormodderen.
En dat delen van pagina’s van bevriende relaties en collega’s dan? Dat is geen probleem, die deelt hij vanaf nu op zijn persoonlijke pagina en niet meer op de bedrijfspagina van de zaak.