johannes mehlem van Google Search Quality

Interview met Johannes Mehlem van Google

johannes mehlem van Google Search QualityInterviews met Google werknemers zijn schaars. Af en toe verschijnt er een interview met Matt Cuts, hoofd van Google’s Webspam team en spreekbuis van Google als het op SEO aankomt. Maar heel veel meer is er niet beschikbaar. De Engelse website Onpage.org publiceerde onlangs een interview met Johannes Mehlem van Google’s zelfde webspam team.

Extra interessant aan dit interview is dat Mehlem zich in zijn dagelijkse werk vooral bezig houdt met de Duitse markt. En die reageert qua SEO en behoeftes veel meer zoals de markt in Nederland en Vlaanderen. En daarmee wordt dit artikel ook direct interessant leesvoer voor al diegenen die in zoekmachineoptimalisatie geïnteresseerd zijn.

 

SEO in Duitsland versus SEO in de Verenigde Staten

Een van de interessantere vragen in het interview is de vergelijking tussen de SEO industrie in Duitsland versus de SEO industrie in het thuisland van Google, de Verenigde Staten. Er worden drie karakteristieken verder uitgewerkt te weten 1) De focus op analyse, 2) De SEO community die zich vormt in het land en 3) de snelheid waarmee ingespeeld wordt op veranderingen.

De gouden SEO tip?

Hoe belangrijk is de on-page optimalisatie voor de resultaten in de zoekmachines? Een van de gestelde vragen, en alhoewel Mehlem redelijk uitgebreid op de vraag ingaat, zicht de gouden SEO tip er niet in. Sterker nog, de gouden metatag die alles beter maakt bestaat niet. Mehlem erkent dat het erg uitdagend kan zijn om een site te maken die het zoowel goed doet bij de bezoekers als bij de zoekmachines en adviseert geheel in lijn der verwachting aan webmasters om zich volledig te focussen op de interactie en het toevoegen van waarde voor de bezoekers van de website. Want als die komen en een website hoog aanslaan, dan komt het met de rankings ook wel in orde. Tenminste… 99 van de 100 keer.

Voor wie zich wel verdiepen in zoekmachineoptimalisatie is het een interessant artikel.