Inkomende links

Wie zich bezig houdt met SEO of het beheer van een wat uitgebreidere website weet dat inkomende links belangrijk zijn voor een goede positie bij de zoekmachines. Dat gezegd hebbende weten deze webmasters ook dat het verkrijgen van deze ‘inbound links’ allesbehalve eenvoudig is. De meeste sitebeheerders stranden na een paar dagen met wat inkomende ‘geruilde’ links van ‘categorie link pagina’s. Deze hebben nauwelijks impact op de ranking. Er staan teveel links op de uitgaande pagina’s. En daarbij lijkt Google steeds beter te worden in het opsporen van reciprocal links.

Reciprocal links zijn geruilde links volgens het ‘jij linkt naar mij en ik link naar jou’ principe. Zoekmachines hebben hier een hekel aan. Ze sporen deze links op en zorgen ervoor dat het effect van de link goeddeels verdwijnt. Nog erger wordt het als u inkomende links koopt op een linkfarm. Wanneer dat duidelijk wordt, (en dat lukt zoekmachines steeds vaker), bent u na een tijdje volkomen onvindbaar geworden.

Links naar uw site op social media zoals Facebook en Twitter werken wel. Ze worden opgepikt door zoekmachines en u kunt er uw voordeel mee doen als webbeheerder.

En dan is het natuurlijk nog steeds zo dat er een reële kans bestaat op het verkrijgen van inkomende links door gewoon interessante berichten voor uw doelgroep op uw site te plaatsen en bezoekers de mogelijkheid te bieden om deze te linken middels bijvoorbeeld retweet (Twitter), like (Facebook) of +1 (Google) knoppen.

Echte inkomende eenrichtingslinks van relevante site blijven de beste manier om aan een goede positionering in de rankings van de zoekmachines te komen.