conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie voor een beter rendement van uw website

“Wat is nu eigenlijk het doel van uw website? De klant die een afspraak met me had gemaakt over de conversie optimalisatie van zijn site keek me aarzelend aan. “Daar heb ik jullie toch voor?” Er was dus werk aan de winkel.

Veel ondernemers hebben geen doel gedefinieerd voor hun website. En als je geen doelen definieert, dan kun je ook erg moeilijk het resultaat meten. En als je geen resultaat kunt meten dan is het ook moeilijk om ergens in te investeren. Wat in het meest gunstige geval resulteert in een onbestendig gevoel. “ik weet het niet, maar we zullen wel zien.”

Vaak mondt een eerste gesprek met een klant uit in een nulmeting voor de zoekmachine optimalisatie van een domein. Daarna wordt een vervolgtraject bepaald met als uiteindelijk doel zoveel mogelijk organisch relevante bezoekers naar de site van de klant te krijgen. En met organisch bedoelen we dan dat er niet betaald wordt voor het bezoek. De klant koopt bij SEO dus geen bezoek middels advertenties.

Een tweede term die nadere uitleg behoeft is die van ‘relevante bezoekers’. We willen dus niet alleen bezoekers, maar vooral bezoekers die de diensten of het product van de klant zouden kunnen afnemen. Het is niet zo moeilijk om een domein te overspoelen met buitenlands bezoek, maar daar heeft de afnemer in de regel niet zoveel aan.

Eerst traffic dan optimaliseren

Wanneer een SEO-opdracht goed op gang komt stijgt het relevante bezoekersverkeer. Dat is mooi. Het valt ons daarbij op dat klanten vooral de nadruk leggen op het binnenhalen van nog meer relevante bezoekers. En daar is op zich niets mis mee. Alleen wordt het relatief steeds moeilijker (en dus kostbaarder voor de klant) om nog betere posities in de zoekmachines te realiseren. En als je op je favoriete zoekterm op één staat in Google, dan kun je niet meer hoger.

Wie voldoende relevante aanvoer op het domein heeft opgebouwd kan zich beter conccentreren op het verhogen van de conversie. Dat wil zeggen meer bezoekers datgene laten doen wat u wilt. En dan hebben we het echt niet alleen over ‘meer mensen laten kopen’, het kan ook zijn dat meer mensen zich aanmelden voor uw nieuwsbrief, een demo-boek of catalogus downloaden, zich aanmelden als lid van een vereniging, of gemiddeld meer pagina’s bekijken en langer lezen. Kortom er kunnen heel wat doelen gedefinieerd worden voor een site.

Conversie optimalisatie

Bij conversie optimalisatie concentreren we ons vooral op het gedrag van bezoekers op de site. Hoe gedragen zij zich? Waar komen ze binnen. Gaan ze naar de pagina’s waar we ze graag hebben willen? En via welke weg? Hoe lang doen ze erover? Zijn er ook plaatsen waar het lijkt fout te gaan en mensen stelselmatig afhaken? Stuk voor stuk vragen die we in kaart brengen en proberen te beantwoorden.

Met als resultaat een beter renderende website. In de praktijk blijkt dat bij voldoende aanvoer conversie optimalisatie een minstens even grote bijdrage levert aan het verwezenlijken van de doelstellingen van de site als zoekmachineoptimalisatie of SEA (bezoek kopen). Voordeel van conversie optimalisatie voor klanten die ook bezoek kopen bij Google of Facebook is bovendien dat ook gekocht bezoek beter converteert op een website waar gewerkt is aan de conversie optimalisatie.